Creditmanagement, essentieel mensenwerk

Creditmanagement, essentieel mensenwerk. Juist in tijden van crisis.

Covid-19 (of het coronavirus) is een crisis zoals we die in de laatste decennia niet meegemaakt hebben. Het is natuurlijk hoofdzakelijk een gezondheidscrisis, maar de verwachting is wel dat dit ook een economische crisis tot gevolg gaat hebben.

Covid-19 (of het coronavirus) is een crisis zoals we die in de laatste decennia niet meegemaakt hebben. Het is natuurlijk hoofdzakelijk een gezondheidscrisis, maar de verwachting is wel dat dit ook een economische crisis tot gevolg gaat hebben. Veel bedrijven ontvangen nu terechte steun van de overheid, maar daardoor worden financieel ongezonde bedrijven ook overeind gehouden. Uit cijfers blijkt dat ruim 3800 bedrijven met het water aan de lippen staat. In het single dip scenario van OECD komen daar ruim 11.000 faillissementen bij, het scenario van de double dip is nog zwarter. In de vorige economische crisis in 2011 was 25% van de faillissementen te wijten aan wanbetalingen door afnemers. Creditmanagement is dus belangrijker dan ooit.

Het is van essentieel belang om te weten
‘Hoe gaat het met mijn klant?’

Creditmanagement is een professioneel vak, ondersteund door data, hightech systemen en goed opgeleide credit professionals. Het professioneel en adequaat beheren van de debiteurenportefeuille is essentieel voor de cashflow en continuïteit van een onderneming. Maar met automatiseren en data alleen ben je er niet in ons vak. Debiteurenbeheer en bijzonder beheer blijft altijd mensenwerk. Het is van essentieel belang om te weten ‘Hoe gaat het met mijn klant?’, niet alleen met zijn (of haar) gezondheid, maar ook met de onderneming. Dit kan middels telefonisch contact, meetings via Teams, of andere communicatiemiddelen, met als doel om de vertrouwensrelatie te versterken. Dat is de basis om gedurende deze crisis (de gezondheidscrisis), maar ook de komende economische crisis, samen met jouw klant op te trekken en ervoor de zorgen dat je in control bent als het gaat om de debiteurenportefeuille. Dit vraagt om een andere, doortastende en professionele, aanpak van een credit professional. 

credit professional detachering

Het gesprek aan gaan, goed luisteren naar je klant en op het juiste moment door kunnen pakken zijn eigenschappen waar een moderne credit professional niet meer zonder kan. Oplopende betalingsachterstanden bij zowel de zakelijke klant als de consument, moeten op een maatschappelijk verantwoordelijke manier beperkt worden om te voorkomen dat een betalingsachterstand een problematische schuld wordt. Zowel voor jouw klant, als voor jouw onderneming. Goed debiteurenbeheer of bijzonder beheer begint tenslotte met het aangaan van het gesprek en zo grip houden op de portefeuille.

Er is vooral behoefte aan moderne credit professionals die het gesprek aan gaan én resultaat boeken

Na een daling van het aantal aanvragen in de eerste lockdown, direct na het uitbreken van de coronacrisis, zien we de vraag naar interim credit professionals in de laatste maanden weer langzaam aantrekken. We merkten dat bedrijven in eerste instantie wat voorzichtiger werden, maar dat bedrijven, met name in de consumentenmarkt, sterk de behoefte hebben om hun oplopende achterstallige betalingen te innen. Daarbij is vooral behoefte aan moderne credit professionals, die op een verantwoordelijke manier het gesprek aan gaan en resultaat boeken wanneer daar ruimte is. Voor 2021 verwachten we dat ook de B2B debiteurenportefeuilles extra aandacht nodig zullen hebben. Het is op dit moment stilte voor de storm op het gebied van faillissementen, ook al trekt de economische activiteit weer geleidelijk aan. Het grootste deel van de faillissementen gaat nog op ons afkomen dit jaar. 

De coronacrisis heeft veel veranderingen teweeggebracht in onze samenleving, waarvan een groot deel hopelijk weer teruggaat naar ’normaal’ als de vaccinaties geslaagd zijn. Maar voor ons vak, creditmanagement, zijn de veranderingen hopelijk blijvend. Dat we naast de klant gaan staan en samen op zoek gaan naar een oplossing, in plaats van tegenover de klant staan. Dat we met elkaar in gesprek gaan, met als doel het terugdringen van openstaande vorderingen en het voorkomen van problematische schulden bij consumenten en bedrijven. Zoals de overheid zegt, alleen samen krijgen we het voor elkaar! Wij zijn er klaar voor. 

Wil je meer weten over onze aanpak of wil je eens sparren over hoe onze credit professionals jouw organisatie verder kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op, we staan voor je klaar. Nu nog op afstand en virtueel, maar hopelijk straks weer in het echt. 

Meer weten over onze aanpak
of eens samen sparren?